На Авраам всъщност за първи път му е казано за раждането на син от Сара в предишната глава на Битие. Точно както Авраам влиза в много специален завет с Бога, заветът за обрязването, който децата на Израел ще продължат във вечността, Бог обещава на Авраам, че Сара ще има син и Бог ще я благослови с народи и царе, произлизащи от нея (Битие 17:16). Авраам има проблем да повярва на това обещание, тъй като той много скоро щял да стане на 100, а Сара на 90. Авраам спори с Бога и му казва, че Исмаил е негов син и той е удовлетворен от него като наследник. Бог отговаря:
„Не, а жена ти Сара ще ти роди син, и ще го наречеш Исаак; и с него ще утвърдя завета Си за вечен завет, който ще бъде и за потомството му след него.“ (Битие 17:19)
И докато Бог обещава на Авраам, че от Исмаил също ще произлезе велик народ, той ясно заявява, че Исаак и единствено Исаак ще наследи Божия завет с Авраам и специалните отношения, започнали в Битие 12.
В следващата глава трите ангела повтарят обещанието, но този път Сара го чува за първи път, подслушвайки разговора между Авраам и ангелите, докато тя приготвя ястието в палатката. Подобно на Авраам, тя има проблеми да повярва и дори се смее. Писанието още веднъж не забравя да спомене, че и Авраам, и Сара са много стари и че Сара вече няма своите менструации, така че самата идея за нейното раждане изглежда нелепа. Името на Исаак е производно от смях на иврит и неговото име напомня за смеха и неверието, които съпътстват първоначалната реакция на Сара и Авраам на идеята за неговото раждане.
Всъщност, както знаем, една година по-късно Исаак се ражда на Сара и Авраам и той наистина става единственият наследник на Авраам. Не знаем толкова много за живота му, но един инцидент, разбира се, се откроява - завързването на Исаак на олтара, за да бъде предаден на жертвоприношение. Изглежда, че животът на Исаак, включително предвещаването на неговото раждане, е поредица от необичайни събития, които показват, че Бог е специално назначил него като наследник на Авраам. Той се ражда от възрастни родители, когато би било толкова по-просто, че би се родил години по-рано. Раждането му се обявява два пъти, първо от самия Бог на Авраам, а по-късно и от трите ангела. А Сара научава за предстоящото раждане чрез подслушване - дори не е пряко съобщение. Завързването на Исаак на олтара за жертвоприношение, е наистина мистериозно събитие, тъй като Бог заповядва на Авраам да извърши невъобразимото, като отменя заповедта си в последния момент. Това събитие е извън обхвата на тази дискусия, но това е още едно необичайно събитие, дадено от Бог в живота на Исаак.
Вярвам, че рождението на Исаак беше предназначено да бъде необичайно, да привлече вниманието, да предизвика въпроси и да внуши чудотворност. Исаак е назначеният наследник на Авраам, вторият от трима прадеди на еврейския народ. При естествения ред на обстоятелствата Исмаил наистина би наследил завета, защото той беше първороден син. Но Бог искаше друго. Той искаше да назначи наследника и да накара този наследник да пристигне на този свят при чудотворни обстоятелства, така че никой да не се съмнява, че този наследник не е естествено назначен, а Бог го е назначил. И Бог не искаше наследството да се раздели между двама сина - само Исаак ще наследи обещанието.
Бог искаше един народ да наследи завета Му с Авраам, един народ да наследи Израилевата земя, един народ да бъде Негов народ за вечност. Това е дълбока отговорност, но и чест.
Шабат Шалом
Явно мерзавец1951 много се е засегнал
Израелците викат към света да спрат задъ...